gluten i wszystko, co jest z nim związane.

Cześć :)

Ostatnio sprytnie z tematu snu przeszłam do żywienia. Każda z funkcji jest jakże istotna dla działania naszego organizmu. Jednak w przypadku snu, sprawa jest prosta. Śpimy, gdy jesteśmy zmęczeni. Dzięki temu nabieramy sił, nasze mięśnie odpoczywają i zyskujemy nową energię. W przypadku żywienia, nie da się tej fizjologii zamknąć jedynie w ramach słów : „najadłem się”.

Człowiek zazwyczaj może jeść to, co chce i to co lubi. Może dokonywać wyboru, rezygnować z diety mięsnej na rzecz tej bazującej na produktach pochodzenia roślinnego. Tak jak w przypadku ostatnio omawianej diety wegańskiej. Może także wybrać dietę niskokaloryczną, typowo mięsną lub owocową. Może przebierać w produktach do woli, a właściwie do momentu, aż zdrowie mu na to pozwoli.

Dziś kilka słów o glutenie. Jeszcze kilka lat temu był mało znanym składnikiem żywności, a dziś rujnuje wiele „normalnych” diet. Gluten to zmora wielu osób, ale z tego, co się orientuję, można z tego łatwo wybrnąć, by normalnie żyć i funkcjonować :)

Gluten to nic innego, jak białko. A dokładniej mieszanina dwóch białek: gliadyny i gluteniny. Najczęściej znaleźć go można w zbożu, a to właśnie jest efektem trudu, z jakim spotykają się osoby chore na celiakię. Celiakia to choroba, w wyniku której układ immunologiczny chorych odpowiada atakiem na kontakt układu pokarmowego właśnie z glutenem. Osoby cierpiące na celiakię muszą przejść na restrykcyjną dietę, w której nie ma ustępstw. Czas więc pożegnać się ze wszystkimi produktami, które zawierają ziarna zbóż. Mąka pszenna, chleb, ciasto – z pozoru, te produkty nie nadają się do spożycia.

Dieta bezglutenowa ratuje życie chorym, ale także stała się modna, wśród osób zdrowych. Magazyny kobiece, portale o żywieniu przekonują, że dieta bezglutenowa to pewnego rodzaju dieta „fit”. Każdy ma swoje zdanie i swój rozum. Jednak należy pamiętać, że w zdrowym ciele zdrowy duch. Skoro produkty zbożowe jeść możemy, to korzystajmy z tego. Z umiarem, ale korzystajmy :)

N.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>